känner igen dig?


Vi alla har olika försvarsmekanismer. Har gått igenom dom på psykologin (som för övrigt är ett jätteintressant ämne..) men dom är nog nyttiga att vara medvetna om! :)

Rationalisering: Man förskönar sitt beteende. Egentligen försov man sig men istället för att säga som det var så "förskönar" man sitt beteende genom att säga att klockan aldrig ringde, bussen kom inte, mamma väckte mig inte osv..

Bortträngning: Istället för att göra något åt ett problem så försöker man tänka på det så lite som möjligt, för "då kanske det försvinner.." Så om man inte pratar om det och inte låtsas om det så finns det inte. Ett enkelt sätt för att slippa ta itu med dom riktiga problemen. Man ljuger och lurar sig själv. Bortträngning är en kortvarig lösning på ett problem. Minnet trängs bort men ångesten finns kvar och individen vet således inte varför den känner ångest

Förnekande: Förnekande betyder att man helt enkelt förnekar verkligheten. Man tränger inte bort impulser men man blundar för informationen..

Förskjutning: Då man kanske går runt och är arg eller bara har dåliga känslor inom sig så händer det att man tar ut dessa känslor på andra. Kankse på kompisar, föräldrar och liknande.. Det här kallas förskjutning.

Projektion: Det här kan man använda sig av om man har en dålig egenskap som man egentligen inte vill ha. Så istället för att inse att man faktiskt har den så påstår man att andra människor har den.


Ja, det där var bara några. Men det handlar mycket om att kunna vara ärlig mot sig själv! Och stå för sig själv och sina egna handlingar. Det är skitsvårt men viktigt tror jag :)





Kommentarer
Postat av: E

Jag tror jag "lider" av allting. Längtar tills jag läser psykologi i trean!

2010-01-31 @ 22:22:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0