lycko recept

 - Uppskatta och gör små saker i vardagen
Det här är väl egentligen den viktigaste punkten. Man ska inte vänta på att bli lycklig, man ska inte se 20 år framåt och tänka att man ska va lycklig då och sen fokusera på allt för stora grejer för att bli lycklig om 20 år. Tänk nu idag. Vad ska jag göra för att bli glad idag? Ja, det kanske är att gå och äta frukost med en bra vän som man inte träffar allt för ofta. Det är kanske att göra eget spa, tappa upp ett bad och smöra in sig i mängder med krämer och olika masker. Det kan vara att städa hela huset för att glädja ens familj, det kan vara att köpa ett fint klädesplagg som man länge gått och suktat efter. Det är så jävla viktigt att hitta på små saker varje dag som får en att le. Sen är det viktigt att fokusera på sånt som händer också, att man hinner med en buss kanske? Eller att mamma lagat ens favoriträtt när man kommer hem? Eller att man tror man glömt mobilen men sedan upptäcker att den faktiskt ligger i bakfickan. Det kan också vara ett fint vykort eller ett telefonsamtal. Det är så dumt att gå och fundera på hur man en dag ska få sitt drömjobb, eller att man en dag ska gifta sig, eller bli kär. Fokusera på idag, vad ska du göra för att bli glad idag?

- Var snäll
Man blir glad av att göra andra människor glada. Det måste ni ändå hålla med om? Tänk att ni en grå måndag sitter på bussen hem och funderar. Plötsligt stannar bussen och en sliten kvinna med 3 stycken jobbiga, skrikiga och trötta ungar på 2-6 år försöker kliva in i bussen. Kvinnan kämpar tappert med att få barnvagnen in i bussen, hennes armar är fyllda med tunga ICA-kassar och du ser hur hon efter varje sekund blir mer och mer irriterad. Hon har mörka ringar under ögonen och ser inte ut att ha fått en blund under natten som varit. Om ni då går fram till kvinnan, hjälper henne med ICA-kassarna och sedan med barnvagnen, ler och säger några varma, snälla ord. Skulle det inte kännas lite bättre då? När ni liksom ser hur kvinnan lyser av lättnad. När hon ler varmt tillbaka och tackar dig, känns det inte bra då? Visst kommer man sedan sätta sig stolt på sätet och le lite smått inombords? Ja, det är klart man kommer. Så var snäll, man får igen det. Beröm folk på stan, fråga vart dom har köpt sina jeans och säg att de var grymt snygga, le åt främlingar och sprid lite glädje. Vad kan det skada?

- Var inte så seriös
Skratta åt det som kanske gör dig arg, ledsen och irriterad. Tänk inte att problemen är så stora, ta det med en klackspark. Jag menar, om 10 år så kommer inte jag direkt ångra och se tillbaka på att jag missade bussen den 12 februari 2009. Så varför haka upp sig? Varför låta små saker förstöra dina dagar? Sen tycker jag att man ska man vara allmänt oseriös, kanske inte 24 timmar om dygnet. Men jag menar, det är okej att skämta, skratta och driva med varandra. Världen går inte under då!
Jag vet inte riktigt, men det här har verkligen funkat för mig. Jag låter inte saker ta ifrån mig mitt humör, jag struntar i det istället.
Jag säger bara: Don't worry, be happy.
Och det låter så enkelt och klyshigt, men jag tycker verkligen det. Det behöver inte vara så svårt, krångla inte till det, tänk inte så mycket, var inte seriös och komplicerad.



vet inte riktigt varför jag lägger in den här bilden här. Men bilden gör mig väldigt glad .) Den är tagen i Nordnorge i somras. Jag, cams och totte :)

Peace



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0