en tanke


Vi läser i tidningen varje dag om unga människor som plötsligt dör i olyckor, blir mördade eller på något annat vis går bort. Vi ser ett namn, tänker "vad hemskt" och sedan vänder vi blad.
    Efter vi lagt ifrån oss tidningen är det som att det man nyss läste aldrig hänt, det är som bortblåst och ens dag fortsätter precis som vilken annan dag som helst. Vi liksom kliver av bussen, går på lektionerna, går hem, pluggar lite, går på träning, ringer en kompis etc. Men vad är det vi mer gör under dagen? Vad är det som vi mer gör som tyder så mycket på att det vi imorse läste i tidningen inte berörde eller påverkade oss? Vi klagar. Vi klagar på allt, på lärare som av någon anledning pratar för långsamt eller ger för mycket läxor, vi nöter kompisars små misstag och bagateller inför varandra, vi stör oss på våra föräldrar för att dom av någon anledning inte vet någonting, vi tänker arga tankar om tanten på bussen som gjorde så att bussresan tog lite längre tid just för att hon hade med sig sin rullator, vi säger att vi hatar folk som vi egentligen inte hatar, vi tycker att våra syskon är jobbiga utan anledning, vi tycker inte att livet är tillräckligt bra osv. Det finns alltid något som man klagar på varje dag.
    Om det inte är vädret så är det skavsåret, om det inte är skavsåret så är det den urladdade mobilen, om det inte är den urladdade mobilen är det den lite för starkt kryddade maten som mamma så omsorgsfullt gjorde idag, om det inte är den för starkt kryddade maten så är det en vän som avbröt mig idag när jag pratade, och om det inte är det så är det träningen som var tråkig osv. Det finns alltid något. Ser ni poängen? Det är helt sjukt! Men såhär är det. Det finns alltid mer av allt, det handlar bara om vad i ens liv man väljer att lyfta fram och fokusera på. Jag vet att det låter klyshigt men det är VERKLIGEN så. Jag skulle kunna komma på exakt lika många bra saker som dåliga saker om min dag, om jag bara ansträngde mig så skulle jag kunna få dubbelt så många bra saker. Alltså precis som om det man klagar på kan vara allt så kan det bra (vad är motsatsen till klaga?) också vara allt.
   Gubben som lät mig gå före i kön idag på 7eleven, håltimmen på engelskan, den laddade ipoden, den goda efterrätten, min tröja som kom fram idag, min vän som sa att mitt hår var snyggt idag, bussarna som faktiskt tajmade, yougurten i kylen som för en gång skull faktiskt inte var slut, att den där tjejen som aldrig brukar hälsa på mig hälsade på mig, någon i klassens otroligt bra humör, att favoritknäckemackorna i matsalen var där idag, att jag inte försov mig, den glada busshauffören som hejade på mig på farsta-bussen, att pappa hämtade mig från träningen osv.
   Man kan ju tänka lite som så att "vad är det att vara glad för? det gör väl inte mitt liv bättre för att busshauffören imorse verkade så himla glad?" Nej kanske inte. Men hur jävla ledsen blir man egentligen av att ens kompis avbröt en idag när man pratade? Hur mycket förstör det ens liv? Inte ett dugg, om man inte låter det göra det förstås. Men det är väl det jag menar, man kan välja så mycket här i livet och jag tycker att människor över lag är så himla dåliga på att tänka igenom sina val och göra dom. Man gör det som är bekvämast men sämst. Och det slutar ju med att man blir bitter, automatiskt. Man blir en bitterfitta :)

Nu trallade jag vidare på något helt annat. Min tanke med det här inlägget var egentligen att poängtera hur mycket här i livet som vi tar förgivet. Vi tar förgivet att personer runt om oss ska vara där imorgon också, vi tar förgivet att folk som alltid har brytt sig alltid ska bry sig, vi tar förgivet och förväntar oss att folk omkring oss ska agera på ett visst sätt. Det finns så mycket här i världen som vi tar förgivet. Vi måste sluta med det för att skapa en bättre värld. Vi måste sluta att förvänta saker av folk, om vi aldrig ger något tillbaka. Om man bara leker med tanken att någon som man idag har klagat på skulle dö imorgon, skulle man ångra att man klagade på det man gjorde då? Förmodligen. Jag menar inte att man aldrig ska få klaga på saker, för det går ju inte heller. Men det finns så mycket små bagateller, som egentligen inte har någon betydelse, som är helt onödiga. Det är de sakerna man skulle ångra.

Jag vet inte om jag nått ut så att ni förstått vad jag menar. Men tanken förstår ni nog.

♥ Kärlek till er iallafall ♥




Kommentarer
Postat av: Linda

så förbannat sant alltihop

2010-05-04 @ 20:23:46
Postat av: E

Jag har tänkt på det där mycket, det där med att klaga och gnälla 24/7. Jag vet inte vad jag ska göra för att arbeta bort det. Men jag kan inte låta bli att tycka att jag känner mig äckligt falsk när jag berättar om vilken tur jag hade som hann till bussen den morgonen, det är som om den svenska normen tvingar mig att lägga till att jag ändå inte hann få i mig frukost och håller på att avlida av hunger just nu.



sv: Mm. Jag tror också på dig. På vänner. Mitt minne är som hos en guldfisks och jag minns inte när vi sågs sist, jag vet bara att det var ett bra tag sen. Jag har spymycket i skolan nu, men i nästa vecka ska det bli lugnare. Vi får höras då. Take care.

2010-05-05 @ 01:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0