sanning



Från Blondinbellas blogg;
 
"Man har två val här i livet, antingen väljer man att vara en avundsjuk person som tittar på och blir sur och bitter av andras framgångar eller så väljer man att vara en person som inspireras, hittar styrkan och gör samma sak eller så använder man styrkan och inspirationen till att förverkliga sin egen dröm.
Människor som gläds för andras skull kommer längre i livet, det tror jag stenhårt på"

Så rätt.

Att vara avundsjuk och bitter över sitt egna liv kommer man ingen vart på. Att se andras tur, istället för ens egna kommer man heller ingen vart på. För alla människor har tur ibland, och det går inte att skylla på att man själv har otur. För alla har tur någongång och med någonting och så är det bara. Anledningen till att jag tar upp det här är för att många skyller på att andra har tur. För det första så visst, man kan ha lite tur när man lyckas med något, men det är oftast bara en liten del. Den största orsaken är en själv, och ens egna ansträngningar. Och för det andra så har alla tur ibland som jag skrev ovan, även du. Det bara är så.

Jag säger inte att jag aldrig är avundsjuk, för vem kommer ifrån sånt? Men jag tycker att man ska utnyttja sin frihet att man kan forma sitt liv hur man vill. Det vore en annan sak om man vore ett fattigt barn i Afrika, för har dom något val? Nä.
Och jag kan förstå att folk kan bli avundsjuka på andra som har saker man själv aldrig kommer att få, hur mycket man än skulle anstränga sig. Den sortens avundsjuka är mer förståelig. Men den går fortfarande att jobba bort. Det är vid såna tillfällen man verkligen ska tänka på vad man själv har som andra inte har.
Typ om man har någon människa i ens liv som man verkligen inte kan sluta vara avundsjuk på. Då borde man testa det här.

Ex:
jag har stora lår och hon har smala - men å andra sidan så har jag en mage som jag är nöjd med. Hon är inte så nöjd med hennes.
Jag är allergisk mot nästan allting, hon är inte allergisk mot något - men jag har en jättebra relation med min mamma, som inte hon har

Egentligen ska man ju inte jämföra. Men om man verkligen inte kan sluta vara avundsjuk på någon så borde man vända lite på det och se att ingens liv är helt perfekt. Man borde se saker och ting ur lite andra ögon och försöka inse att det fungerar inte att vara bitter över det man inte har. För det man inte har, kan man alltid få och om man inte kan det så har man alltid något annat man kan glädjas åt!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0