tummen upp för sommarregn?


Jag är faktiskt ganska så tom just nu, på ord och funderingar. Så det är därför mitt lilla bloggupehåll har varit. Mycket av den energin som får plats i min urblåsta hjärna går nu för tiden alltid till en viss person som jag helst inte vill skriva om här i bloggen. Det är både bra och dåliga tankar och jag vet egentligen inte vad dom leder till, om de ens leder till något. Men en sak vet jag, och det är att jag inte kan hjälpa det. Det går inte.

Men jag vet att många där ute är skoltrötta just nu. Det är jag med, men det är endast 25 skoldagar kvar nu till sommarlovet. Ja ni hörde rätt, jag sa sommarlovet.
Och bara för att lätta lite på trycket tänkte jag komma med lite tips, även om jag själv är världens sämsta pluggare. Så ska ni få två stycken tips.

1. Bestäm dig
Det här är absolut nummer ett. Man måste bestämma sig för det och verkligen gå in för det. Gör en plan, en målsättning, sätt en egen deadline. Och fokusera på endast en sak i taget. Om du bestämt dig för att plugga matte endast två timmar på Onsdag så tänk bara på det, när du är klar lägger du ifrån dig allt som har med skolan att göra. För du har gjort precis det som du skulle göra, du kan alltså vara stolt och nöjd. Nästa dag fokuserar du på något annat. Men skut aldrig upp, av egna erfarenheter vet jag att det är det sämsta man kan göra. Skjut aldrig, aldrig upp.

2 Du är bara en människa

Du kan inte göra mer än ditt bästa. Och ditt bästa är inte att plugga hela nätterna och hela dagarna och kämpa tills du ligger och gråter i böckerna av stress och ångest. Om du känner så finns det bara en sak att göra och det är att lägga ifrån dig böckerna och låta dig själv ta det lugnt. Du måste få vila och du måste få ha kul och kunna göra annat. Plugga är inte livet. Så låt inte plugget hindra dig från att ha roligt.

yes, det var det för mig.

Mitt rum ser förresten ut som ett bombnedslag, något i form av tredje världskriget kanske ? Jag skämtar inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0