If I lay here


Det är så konstigt att tänka på att vissa låtar kan ge en såna enorma tillbaka blickar eller flashbacks så att det nästan blir lite läskigt. Ni vet när man inte bara får upp en bild av att lyssna på låten, utan också en känsla och kanske en speciell lukt?

Jag har vissa låtar som får mig helt yr. Om jag blundar samtidigt som de spelas, kan jag för exempelvis tro att det är hösten 2006 och att jag sitter på mitt rum och väntar på att en speciell ska ringa. Jag kan då känna allt vad jag kände precis då, i den stunden. Men så fort låten är spelad, så försvinner allt. Dessa låtar får mig alltid att tänka tillbaka på ett specifikt ögonblick. Det är bara ett ögonblick, men ändå väcks flera tusen tankar och känslor upp inom mig. Allt som jag tänkte och kände precis i det ögonblicket återupplever jag. Allt känner jag när jag lyssnar på låten, allt som jag kände då vid det här ögonblicket. Jag får liksom bilder upp i mitt huvud, hur jag sitter på mitt köksbord och tittar på klockan som står på 23.13 och hur jag gungar med mina fötter av rastlöshet. Jag får en känsla inom mig som känns tom, rastlös, ensam men ändå väldigt förväntasfull på något sätt. Och jag känner en lukt som påminner om mitt gamla hus. Det känns så stort på något vis. Fast ändå är det bara ett litet ögonblick. Fast jag känner verkligen exakt så som jag då gjorde, bara på grund av några toner.

Det är så läskigt, men ändå vet jag att de minnena kommer jag bära med mig hela livet. Så fort den låten spelas, så kommer jag tänka tillbaka och komma ihåg. Är det inte ganska fint? Jag tycker det i alla fall.

If I lay here, if I just lay here
would you lay with me and just forget the world?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0